Drentse ondernemer laat haar gasten spreken
Op 8 maart van dit jaar startte Marketing Drenthe in opdracht van Provincie Drenthe met een reviewtraining voor bedrijven uit de toeristische sector. Ruim 50 bedrijven deden hieraan mee en zorgden binnen een half jaar voor 8.000 nieuwe reviews bij Drentse ondernemers. De grote winnaar is restaurant De Drie Provinciën, die mooie resultaten behaalden tijdens de training. Brigitte Koninga, marketingmanager bij De Drie Provinciën, reageert enthousiast: ”Door deze training zijn we ons bewust van de kracht van online beoordelingen. En dat heeft ons veel positiviteit gebracht, zowel bij onze gasten als bij onze medewerkers.”inken.
Het belang van reviews
Consumenten kijken massaal naar reviews om zich een beeld te vormen van de dienstverlening van een bedrijf. Even snel kijken naar de beoordelingen van het restaurant voordat je uit eten gaat. Of even scrollen door de reviews van de camping voordat je een boeking maakt. Reviews zijn belangrijk voor het imago van bedrijven.
Beleid mist
Verrassend is dat ondernemers vaak een beleid hiervoor missen en daarom organiseerde Provincie Drenthe een opleidingstraject. Gedurende een half jaar werden de ruim 90 cursisten begeleid in hun omgang met reviews door Marketing Drenthe en het Digitaal Buffet. Nu, na het toeristische seizoen, is de balans opgemaakt en heeft Brigitte Koninga van Camping en Restaurant De Drie Provinciën het allerbeste resultaat laten zien. Want door haar inzet groeide hun reviews in zes maanden tijd met 104 procent en werd er ook nog eens adequaat op gereageerd.
“Uit ervaring weet ik dat klantenreviews belangrijk zijn voor de beeldvorming over en de betrouwbaarheid van ons bedrijf, daarom heb ik actief deelgenomen aan deze training”, licht Brigitte dit succes toe “Door deze training hebben wij geleerd om te durven vragen om reviews en hier een terugkoppeling op te geven. Met als gevolg dat de gasten schreven wat zij specifiek waarderen en waar ruimte is om te verbeteren. Dat was heel inspirerend want we doen ‘gewoon’ ons werk en lezen nu terug hoe ‘bijzonder’ dat ervaren wordt. Dat heeft een boost gegeven aan ons teamwork”.
Medewerkers voelen zich gewaardeerd
Volgens Brigitte was het opvallend dat de bediening en de keukenmedewerkers zich extra gewaardeerd voelden na zo’n online compliment. Ook de tips of kritiek kregen een positief effect doordat het team van De Drie Provinciën deze samen ontrafelde en bepaalde wat zij volgende keer anders zouden kunnen doen. Daardoor werden alle reviews enorm leerzaam en bleek de training breed toepasbaar voor het hele team. “Onze collega’s zijn nog beter geworden door de online waarderingen. Van positieve reviews gaat een enorm stimulerende werking uit.”
Drenthe beter zichtbaar
Ook Gijs Klompmaker van Marketing Drenthe merkt dat de reviewtraining en de klantenreacties goed aanslaan bij de bedrijven in horeca- en vrijetijdsbedrijven in Drenthe. “Al voor de zomer werd duidelijk dat aandacht voor reviews een positieve uitwerking heeft op de actief deelnemende bedrijven,” laat hij weten. “Met meer reviews is de ondernemer online beter zichtbaar en uiteindelijk de provincie Drenthe als bestemming natuurlijk ook, daar zit een mooie koppeling van succes.” De doelstelling om de ondernemers in de Drentse vrijetijdssector bewust te maken van de waarde van reviews is daarmee geslaagd.
? Lees het artikel in de krant
Meer berichten lezen over onze camping? Schrijf u dan in voor de nieuwsbrief!
Hieronder kunt u zich inschrijven voor de nieuwsbrief.
✅Wel even Nieuwsbrief Camping en/of Restaurant aan vinken.
Drentse ondernemer laat haar gasten spreken
Op 8 maart van dit jaar startte Marketing Drenthe in opdracht van Provincie Drenthe met een reviewtraining voor bedrijven uit de toeristische sector. Ruim 50 bedrijven deden hieraan mee en zorgden binnen een half jaar voor 8.000 nieuwe reviews bij Drentse ondernemers. De grote winnaar is restaurant De Drie Provinciën, die mooie resultaten behaalden tijdens de training. Brigitte Koninga, marketingmanager bij De Drie Provinciën, reageert enthousiast: ”Door deze training zijn we ons bewust van de kracht van online beoordelingen. En dat heeft ons veel positiviteit gebracht, zowel bij onze gasten als bij onze medewerkers.”
Het belang van reviews
Consumenten kijken massaal naar reviews om zich een beeld te vormen van de dienstverlening van een bedrijf. Even snel kijken naar de beoordelingen van het restaurant voordat je uit eten gaat. Of even scrollen door de reviews van de camping voordat je een boeking maakt. Reviews zijn belangrijk voor het imago van bedrijven.
Beleid mist
Verrassend is dat ondernemers vaak een beleid hiervoor missen en daarom organiseerde Provincie Drenthe een opleidingstraject. Gedurende een half jaar werden de ruim 90 cursisten begeleid in hun omgang met reviews door Marketing Drenthe en het Digitaal Buffet. Nu, na het toeristische seizoen, is de balans opgemaakt en heeft Brigitte Koninga van Camping en Restaurant De Drie Provinciën het allerbeste resultaat laten zien. Want door haar inzet groeide hun reviews in zes maanden tijd met 104 procent en werd er ook nog eens adequaat op gereageerd.
“Uit ervaring weet ik dat klantenreviews belangrijk zijn voor de beeldvorming over en de betrouwbaarheid van ons bedrijf, daarom heb ik actief deelgenomen aan deze training”, licht Brigitte dit succes toe “Door deze training hebben wij geleerd om te durven vragen om reviews en hier een terugkoppeling op te geven. Met als gevolg dat de gasten schreven wat zij specifiek waarderen en waar ruimte is om te verbeteren. Dat was heel inspirerend want we doen ‘gewoon’ ons werk en lezen nu terug hoe ‘bijzonder’ dat ervaren wordt. Dat heeft een boost gegeven aan ons teamwork”.
Medewerkers voelen zich gewaardeerd
Volgens Brigitte was het opvallend dat de bediening en de keukenmedewerkers zich extra gewaardeerd voelden na zo’n online compliment. Ook de tips of kritiek kregen een positief effect doordat het team van De Drie Provinciën deze samen ontrafelde en bepaalde wat zij volgende keer anders zouden kunnen doen. Daardoor werden alle reviews enorm leerzaam en bleek de training breed toepasbaar voor het hele team. “Onze collega’s zijn nog beter geworden door de online waarderingen. Van positieve reviews gaat een enorm stimulerende werking uit.”
Drenthe beter zichtbaar
Ook Gijs Klompmaker van Marketing Drenthe merkt dat de reviewtraining en de klantenreacties goed aanslaan bij de bedrijven in horeca- en vrijetijdsbedrijven in Drenthe. “Al voor de zomer werd duidelijk dat aandacht voor reviews een positieve uitwerking heeft op de actief deelnemende bedrijven,” laat hij weten. “Met meer reviews is de ondernemer online beter zichtbaar en uiteindelijk de provincie Drenthe als bestemming natuurlijk ook, daar zit een mooie koppeling van succes.” De doelstelling om de ondernemers in de Drentse vrijetijdssector bewust te maken van de waarde van reviews is daarmee geslaagd.
📰 Lees het artikel in de krant
Meer berichten lezen over onze camping? Schrijf u dan in voor de nieuwsbrief!
Hieronder kunt u zich inschrijven voor de nieuwsbrief.
✅Wel even Nieuwsbrief Camping en/of Restaurant aan vinken.